قوانین سقف پذیرش تسهیل شود

سازمان اگر به فکر رونق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، موانع بر سر افزایش سقف پذیرش آنها را حل کند.در روزهایی که نقدینگی افسار گسیخته، بازارهای موازی را آشفته کرده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانستند، با جذب نقدینگی به حل چالش‌های اقتصادی کمک کنند.

در روزهایی که نقدینگی افسار گسیخته، بازارهای موازی را آشفته کرده بود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت می‌توانستند، با جذب نقدینگی به حل چالش‌های اقتصادی کمک کنند. این در حالی است که از همان ابتدا دعوای مالکیت صندوق‌ها بین بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار، جلوی رشد و توسعه این صندوق‌ها را گرفت. سازمان اگر به فکر رونق صندوق‌های سرمایه‌گذاری است، موانع بر سر افزایش سقف پذیرش آنها را حل کند.

این بخشی از صحبت‌های احمد اشتیاقی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده است. با توجه به طرح موضوع افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت،فرصتی فراهم شد نظرات این فعال بازار را جویا شویم. 

 چندی پیش، خبری مبنی بر افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت منتشر شد، تحقق این مسئله را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام برای صندوق‌های با درآمد ثابت، مدیریت این صندوق‌ها را سخت‌تر می‌کند. چرا که حضور در بازار سرمایه نیاز به مدیریت حرفه‌ای دارد. از سوی دیگر مشکل اینجاست که نوسانات موجود در بازار سرمایه برای صندوق‌هایی که باید در زمان مشخصی سودی تقریبا معادل با نظام بانکی پرداخت کنند، بسیار آسیب‌زاست. از این رو مدیران ترجیح می‌دهند که برای صندوق‌ها ریسک نکنند تا بتوانند سود را پرداخت کنند.

 سازمان علت این ابلاغیه را کمک به رشد و توسعه صندوق‌ها عنوان می‌کند، نظر شما چیست؟
البته افزایش حد نصاب سرمایه‌گذاری در سهام تاثیری در رشد و توسعه صندوق‌ها ندارد و تنها جایی‌که می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد به زمانی که بازار منفی است برمی‌گردد. در واقع در دوران افت بازار، صندوق‌ها می‌توانند با خرید سهم از ریزش بازار جلوگیری کنند. اگر سازمان می‌خواهد به رشد و توسعه صندوق‌های سرمایه‌گذاری کمک کند باید سقف پذیرش صندوق‌ها را بدون اینکه صندوق‌ها را درگیر بوروکراسی اداری کند، افزایش دهد. در حال حاضر به دلیل موانعی که بر سر راه این مهم قرار دارد، صندوق‌ها به‌جای افزایش سقف پذیرش به فکر ایجاد صندوق جدیدی می‌افتند که به مراتب وقت و انرژی آنها را هدر می‌دهد. 

 دلیل سازمان برای این سختگیری‌ها چیست؟
به نظر می‌رسد برای پوشش ریسک این سختگیری‌ها را در دستور کار می‌گذارند. این در حالی است که اگر سقف پذیرش را افزایش دهند، صندوق‌ها می‌توانند مبالغ بالایی از بازار جذب کرده و بازار را با رونق بیشتری همراه کنند.

  • احمد اشتیاقی-مدیرعامل کارگزاری بانک آینده
  • شماره۳۲۸هفته نامه اطلاعات بورس-صفحه۴
کد خبر 409899

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =